fredag 20 augusti 2010

Jämnställdhet+feminism=sant?

Ibland har jag lite svårt att formulera mig så jag hoppas ni hänger med i mina tankevurpor nu...

Det här med jämnställdhet i vardagen, bland annat, vad är det som säger att det är jämnställt bara för att mannen plockar ur diskmaskinen o kvinnan byter glödlampor? Ibland när man läser eller hör folk diskutera jämnställdhet så är det precis som att det är det jämnställdhet går ut på, att byta roller. Är det verkligen så?

Jag trodde i mitt lilla huvud att jämnställdhet var när ansvaret var delat, sysslorna delade osv. Om det passar mig (en kvinna) bättre att diska, städa och tvätta - för att jag gillar det, får inte jag göra det då? Om det passar min bättre hälft (en man) bättre att byta glödlampor o pilla med bilarna - får inte han heller göra det?? Och varför inte undrar jag?

Jag har full förståelse för att man ska tänka utanför boxen (eller nått annat dumt ordspråk) och att man växer in i roller som samhället delvis har skapat. Och där har jag två tankar... Varför är det fel att gilla det som är typiskt för en viss roll då? Och om ändå gör det och visar det, varför kan man inte vara (eller ha) feministiska åsikter. Gäller feminism bara om man ska göra tvärtom? Är man bara feminist om man går mot strömmen? Måste man äta upp hela jäkla kakan o inte få spara en enda lite rutten smula?

För om man ens andas ut att man är för feminism och jämnställdhet blir det genast liv i luckan: Men var inte du hemma med barnet? Varför gör du si och så då? Varför... Varför... Varför??
Ja, varför får jag inte undrar jag med en gång. Varför måste jag försvara mig?? Varför jag gjorde si eller så har sina egna förklaringar och de kanske inte alls har nått med det tredje att göra. Hänger ni med??

Sånna här saker går att älta i evighet alltså.. Och lika länge skulle det nog ta för någon att förklara för mig varför man inte ska säga sig ha feministiska idéer och tankar på jämnställdhet utan att vara en sån som anses typisk för det (rakar sig inte, målar sig inte, står o propagerar i ett gathörn varje kväll osv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar