lördag 18 september 2010

"Fram med tutten, för bövelen"

Nu har jag haft lugnt på jobbet o kunnat läsa lite på aftonbladet och så ser jag denna krönika av Malin Wollin. Efter ha läst på den och den tillhörande artikeln börjar jag funderar lite över saken.

Jo, jag kan hålla med de mammor som inte vill amma offentligt för att man blir utstirrad. Är det inte äckelblickar är det mysblickar och är det inte mysblickar så är det gubbblickar and so on, and so on... Men jo, jag kan också hålla med Malin om att man som kvinna borde (få) vara stolt över att man kan amma och därför också kunna göra det offentligt.

En sak som speciellt slår mig är man nästan aldrig hör vad personer som inte har barn säger om offentlig amning. När jag var yngre och jobbade i en affär kom det in en kvinna med en hungig bebis och frågade mig om hon kunde få sitta och amma inne i butiken (för att det var så stökigt utanför). Och jag sa faktiskt nej. Vet ni varför?? Då, inte nu men då, tyckte jag det var otroligt känsligt det där med att visa brösten offentligt. Sånt gör man bara inte!!! Och jag kan fortfarande tänka så, ärligt.
Det jag har lärt mig sen dess är naturligtvis att brösten förlorar sin sensualitet och mystik under tiden man ammar. Ja, alltså.. För allmänheten, frågar du de bättre hälfterna så tycker väl de att det är ännu mer sensuellt och mystiskt när de är som Dolly Parton-tuttar.

Men det där ögonblicket lever kvar och blommar upp när jag hör sånt här. Mammor som med både en, tre eller tjugo ungar säger att offentlig aming är inget att skämmas för, att de minsann har visat brösten både här o där och att de också är stolta över att gå med en glufsande liten bebis intryckt mot bröstet.

Missförstå mig rätt nu! Jag tycker att var o en får göra som de vill i denna sak. Och de som stör sig på att en mamma visar bröstet kan väl gå fram o fråga lite vackert om inte mamman kan tänka sig att lägga en handduk/filt/näsduk/vad-som-helst över just tutten o bebisens glafsande så att inte världen (eller denna personen) behöver skåda det.

För tänk på en sak ni som tycker att jag är ute o cyklar... Vad är det för skillnad på en gammal gubbe som sitter med skjortan halvöppen och visar hängpatten och en mamma som sitter med skjortan halvöppen och visar hängpatten?? Egentligen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar