söndag 24 oktober 2010

"Orakat - håriblet eller bara härligt?"

Jaopp, lite tid över och då skummas Wendela igenom igen... Denna gång hamnade jag på en artikel om kvinnors kroppsbehåring. Mycket spännande! Och får en att fundera liiite. (Klicka på rubriken för att komma direkt till artikeln, så slipper du leta. Om du vill läsa den alltså.)

I artikelt intervjuas bloggaren Arvida Byström om fenomenet hår eller inte hår. Det räknas upp ett antal kändisar som kommit till röda mattan med hår lite här o där. Uppmärksammat satans! Å ena sidan kan jag undra varför och å andra sidan förstår jag precis! Efter att ha läst Lady Dahmers blogg ett tag känns det mer naturligt att visa sig orakad. Inte för att hon hjärntvättat, tvärtom (!), hon får en att tänka till. Liksom denna Arvida Byström, antar jag.

Okej, nu är det ju inte precis så att jag kastat bort rakhyveln, men paniken som kunde komma när man upptäckte att man hade orakade ben och det enda man hade att sätta på sig var en kjol - är borta.

Så... Det jag kan förstå med att det blir så nedrans uppmärksammat är just därför att det anses kvinnligt att inte ha hår på benen, under armarna (på armarna) osv.. Ställena vi tjejer inte får ha hår på är ju fler än de ställen vi får ha hår på. Sjukt, eller hur? Men ändå, så är det kvinnliga kravet - håller ni inte med?? Därav förståelsen alltså.

Det jag kan undra över är varför och hur det blev så här? Jag har ju minnen från småskolan, där en av grejerna jag blev retad över, och speciellt gympalektionerna där det påpekades att jag hade håriga ben (och armar). Va f*n - jag kan komma ihåg att min mamma fick övertala mig om att jag verkligen inte behövde (eller fick för den delen) raka benen - att jag var fin som jag var. Naturlig.
Är det där det bottnar? Grupptrycket? Tjaa, kanske. Eller till stor del? Men vad är förklaringen till allt när vi blir äldre då? När grupptrycket inte borde spela lika stor roll? Växer vi aldrig ifrån det? När det gäller så mycket annat växs det ju både hit o dit o på tvären... Feströkning, den där extra drinken innan man går hem, kasta snöbollar på bilar o massor av andra saker.

När du står framför spegeln, i duschen eller var du än rakar dig - släng en tanke på varför du gör det. Du kanske inte slutar, och det är inte det jag kräver heller, jag menar bara att det är jäkligt nyttigt att tänka till ibland på varför man gör saker. Och helst sånna saker som man bara gör av farten!

Själv har jag inte hittat mitt svar på frågan om hår eller inte hår än, men jag tänker och det är huvudsaken!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar