lördag 26 mars 2011

9

För ett tag sedan såg jag filmen 9, en framtidsfilm som handlar om trasdockan 9 som vaknar upp i en postapokalyptisk värld där alla människor är borta efter ett krig mot maskinerna. 9 hittar en liten grupp överlevande dockor och övertygar dem om att de måste gå till strid mot maskinerna om de vill överleva.


Jag trodde när jag såg trailern första gången (på Canal +) att det var en barnfilm, eller ungdomsfilm på sin höjd. Jag var beredd på att den skulle bli så där äckligt gullig och fin. Nej. Helt fel.

Visst är filmen fin, men absolut inte på det sättet. Och det är definitivt ingen barnfilm. Började titta när sonen fortfarande var uppe men fick stänga av och fortsätta titta när han gått o lagt sig. Filmen är rå på ett verkligt sätt och får ett att fundera.

Allt fler framtidsfilmer handlar om att maskinerna tar över och jag är ärligt talat lite mätt på ämnet, men den här filmen sticker ut. Kanske är det dockornas otroligt söta rumpor jag förälskade mig i eller den utrålning som filmen ger.

Kvaliten på animeringen är helt otrolig. Under första scenen i filmen blev jag som förtollad. Kolla in händerna på gubben säger jag bara. Wow! Redan där fastnade jag.

Den här filmen hamnade på min inspelningsbara box och där kommer den att stanna tills jag får händerna på DVDn. Detta är en film som jag kommer se om flera gånger.

Se den, du kommer inte att ångra dig. Ha bara näsdukar i närheten, du lär behöva dem under vissa scener.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar