fredag 22 juli 2011

Fy fasen, det var den skönaste känslan på länge...

Jo, det finns tydligen en masteruppsats om ämnet lustfyllda känslor av sexuell karaktär i samband med födsloarbete. En barnmorska har skrivit om en uppsats om sina yrkeserfarenheter och intervjuer hon gjort med nyblivna mammor.

Jag erkänner att jag inte har läst uppsatsen utan enbart en artikel om den, och i Aftonbladet dessutom. Första grejen som egentligen säger att man lika gärna kan låta bli att kommentera. Men... Ni mammor, vad säger ni om saken? Hade ni lustfyllda känslor av sexuell karakär under slutskedet av förlossningen? Jag hade det definitivt inte. Men det kanske också hade att göra med att jag fick ligga o stånka o stöna o ta i så jag trodde jag skulle bryta ryggen, i två timmar. Man kanske får sånna där lustkänslor om man inte ligger så länge?

Aa, jag vet inte. Hade uppsatsen handlat om andra känslor i slutskedet - som lättnaden eller tillfredställelsen (inte sexuellt, utan kroppsligt) så hade jag kunnat relatera till det med en gång. Fy fasen, det var den skönaste känslan på länge när trycket försvann och en geggig klump lades på magen.

Det är så svårt för mig överhuvudtaget att ens tänka i de banorna - barn och sexuella känslor. De är så vitt skillda saker för mig. Alltså vuxna sexuella känslor. Inte det här med att bebispojkar får "stånd" när pungen ska tvättas, vare sig de är små bebisar och det är vid blöjbyten eller när de är större och tvättar sig själva. Eller när flickor "gnuggar" sig. Sexuella känslor - ja, men det har inget att göra med det som jag förknippar med vuxnas sexuella känslor.

Åter till ämnet, jag är bra på att spåra ur... Ofta.

Känner jag ens någon som fick sånna känslor? Jag är allvarligt och ärligt nyfiken. Och vad tycker/tror du? Finns det någon större sanning i påståendet?

2 kommentarer:

  1. Nej du, långt ifrån någon lustkänsla, men det är säkert möjligt för några att känna så för en stund. Huvudet trycker ju på olika punkter på utvägen, så då kanske de upplevs som lustkänslor? Hade ingen aning om att förlossningen kunde gå över i lust på slutet. Trodde nog att krystvärkar o smärta skulle ta överhanden över en sån sak.

    SvaraRadera
  2. Där har du en poäng, huvudet måste ju nån gång trycka mot g-punkten. Men det känns väldigt långsökt ändå att det skulle framkalla lustkänslor.

    Hmm, kanske om man låter bli lustgasen? Så man är mer klar i huvudet?

    SvaraRadera