måndag 15 augusti 2011

Dagis vs Förskola

Ibland när jag har tid över, inte så ofta numer men det händer, så brukar jag kolla in Familjelivs debattforum. Delvis för att få mig ett skratt och delvis för att förundras över hur folk  - vanligt, hederligt folk - kan bete sig på nätet när de är skyddade bakom en skärm.

I debatten Föräldrar som inte kan lära sig att säga förskola... får vi lära oss att de som säger dagis är inkompetenta. Snart kommer även standardfrasen "sånna som du borde inte fått skaffa barn" att användas. Nära den nivån är det - nästan jämt. Och jag kan knappt låta bli att garva.

Ja - det heter förskola. De har numera en läroplan och de som jobbar där har (ska ha) en pedagogisk utbildning.

Jag säger; Kärt barn har många namn.

Det går knappt en dag (när man rör sig bland småbarnsföräldrar) utan att man får höra mellis, frulle eller rygga. Smeknamn, alias and so on... Någon som klagar på dem? Föräldrarna som "lär ut" ord som inte finns egentligen? Nej. Varför?

Jag säger inte att man inte får säga mellis o allt det där, jag menar helt enkelt bara att dagis är ett vedertaget begrepp nu för tiden och borde vara lika okej att använda som andra ord i samma klass.

Det finns helt klart annat att lägga energi på. Argenergin. Skrattenergin går i toppen över ett sånt här ämne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar