onsdag 14 september 2011

Hur man känner igen ett kön.

En pojke får ofta likamed-tecken med busighet, högljudhet, en som tar plats, bär mörka kläder och har kort hår.
En flicka får ofta likamed-tecken med klänning, prinsessor, pyssel, sång och har ljusa åtsittande kläder och långt hår. (för att kunna sätta upp i tofsar)

Så när en pojke har långt hår måste något vara fel, eller hur. Så ser våran normalitet ut här. Unga pojkar speciellt får/kan inte ha långt hår. En man som har långt hår är självklart hårdrockare. Right!



Ställ frågan "Varför sätter du upp din dotters hår" så får du nästan alltid svaret "För att det inte ska irritera/hamna i ögonen/vara i vägen" osv. Och nu pratar jag om barn som är så pass unga att de inte bryr sig om de är ljus- eller mörkhåriga. Då kan man ju undra varför barnet ska ha långt hår, egentligen. Om det är så pass i vägen att man måste sätta upp det (och ärligt - hur många ungar gillar att sitta stilla medan mamma eller pappa sätter upp håret?) varje dag, varför inte kapa av det. Låta barnet själv bestämma om och i så fall när det vill ha längre hår? Men se icke, det går inte med flickor. För flickor SKA ha långt hår. Och pojkar kort.

Vet ni vad jag fick höra första dagen på dagis (okej, förlåt - förskolan) efter att jag klippt sonen kortare än vanligt. Nejmen, nu ser han ju ut som en stor pojke. Inte varje fröken som la till stor heller utan bara ser ut som en pojke. Jaha? Till skillnad från innan då han såg ut som ett barn eller?

Pojken som artikeln handlar om, ville spara ut sitt hår för att kunna ge till cancersjuka. För detta blev han straffad, tvingad att sitta inne hos rektorn och göra sitt skolarbete istället för i klassrummen. Jag kan inte annat än att beundra pojkens och föräldrarnas mod. För jag kan tänka mig att tanken att "vi klipper av det och struntar i allt" kom flera gånger.
Och jag kan inte annat än att fasa över hur våran verklighet ser ut just nu. Alla dessa skönhetsideal, alla måsten med kön, alla regler att hålla reda på.

Om jag hade mera mod skulle jag enbart börja klä min son i klännigar pga en sån här sak. Låta hans hår växa i oändlighet. Om jag hade orkat ta fajten. Men det gör jag inte. Tyvärr. Det jag däremot kan göra att visa min son att alla färger är tillåtna, och vilken frisyr han än väljer att ha i framtiden så är det okej. (som just exempelvis visar han väldigt tydligt att han saknar sitt långa hår, så nu ska det sparas ut) Och att vissa regler faktiskt ÄR till för att brytas.

Jag önskar också att fler föräldrar skulle lyssna till barnen. Kanske finns det några till som vill hjälpa cancersjuka att få en peruk med riktigt hår. Eller något annat som de tycker är givande - även om det bryter mot vissa regler och normer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar