torsdag 10 november 2011

Manliga undersköterskor?!

Fungerar det? Vill verkligen patienterna bli mötta av en MANLIG undersköterska? Jag menar, män är ju inte omhändertagande på samma sätt som kvinnor är. Och vem vill bli bemött av en hårdhänt typ? Och hur är inte de här männen personligen, de måste ju helt klart vara bögar. Ingen vettig MAN vill ju syssla med något sånt där!

Öhm... Lite åt det hållet går en diskussion på FL och man blir bara helt knäpp av att läsa den. Tänkte först skriva ett inlägg där om hur jäkla blåsta de är, lägret som anser det helt omöjligt för en undersköterska/sjuksköterska att vara av det manliga könet. Som om könet verkligen spelar någon som helst roll! Men jag låter faktiskt bli att kommentera där, för jag orkar verkligen inte diskutera med ett gäng av den åsikten.

Missförstå mig rätt här, alla har rätt till sina egna åsikter - hur korkade jag än anser att de är - jag blir bara så less på att en del inte kan tänka ens liiiite längre än sin egen näsa räcker.

Om det skulle finnas mer manliga inom vården (räknar bort läkare här) skulle lönerna med stor sannolikhet börja klättra uppåt i den takt de förtjänar. Vissa åtgärder som aldrig blir gjorda (pga att det är ett nedvärderat arbete, kvinnoarbete) skulle börjas åtgärdas. Inte alla, nej jag säger inte att männen har en magisk förmåga att fixa saker. Jag menar helt enkelt att vore det mer jämnställt inom personalen skulle det även synas på andra sätt inom den yrkesgruppen/de arbetsplatserna.

Så gäller det ju även för "klassiska" manliga yrken som yrkeschaufförer och skogsarbetare.

En av mina favoritfröknar på dagis när jag var liten (jooo, DÅ hette det faktiskt dagis!) var manlig. En av favoriterna, jag hade kvinnliga sånna också. Varför jag gillade honom exakt är svårt att säga nu så här långt i efterhand, jag var liten och det var många år sedan. Men några saker som jag kommer ihåg är att han var rak, behandlade oss barn lika och att han lekte med oss.
Detta var hans personliga drag och har egentligen inte alls med hans kön att göra. För de kvinnliga fröknarna vi hade som jag gillade hade exakt samma drag.

Weird eller hur? Att båda manliga och kvinnliga kan ha samma drag fast de så helt klart är av olika kön.... Tänk på det nästa gång som du pratar med ett barn om tjej- och pojkfärger och andra typiska saker.
Det är inte det biologiska könet som bestämmer vilken favoritfärg barnet kommer att ha, det beror mer på hur du påverkar barnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar