fredag 24 februari 2012

Grönare på den kungliga sidan?

Imorse bestod Nyhetsmorgon på TV4 nästan enbart av kungligt snack. Inte så konstigt kanske men tröttsamt ändå.

Men jag blev lite förvånad över en kommentar som fälldes. Att den nya lilla prinsessan inte har religionsfrihet. Inte om hon vill förbli kunglig. Och jo, jag visste att de inte får ha nån politisk ståndpunkt o liknande men jag trodde inte att den som yttrar sig i princip kickas från .... kungligheten(?).

Som nästan alla flickor med dåtidens (och dagens i vissa fall) ideal ville jag mer än någonting bli och vara en prinsessa. Jag kunde drömma om att jag blivit kidnappad/förväxlad på BB/träffade en prins - bara jag blev prinsessa på något sätt. Men vilken tur att jag bara en vanlig medborgare.

- Jag får rösta på vilket parti jag vill. Jisses, jag får rösta överhuvudtaget!

- Jag får byta religion när jag vill. Hur många gånger jag vill.

- Jag får ha dåliga hårdagar utan att få det kastat i ansiktet på mig efter flera år.

- Jag får föda mina barn och inte behöva se ut som om att det hade varit en spaupplevelse några timmar efteråt.

Jag tror inte att jag vill bli/vara en prinsessa längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar