onsdag 1 februari 2012

Skolans lammkött...

...kan man hitta på Facebook tydligen. I alla fall om man går på Katedralskolan. Och trots försök till att få ungdomarna att förstå hur kränkande det är dyker nya "lammkött" upp på sidan.

Jag kan ju bara prata för mig själv, som kvinna och som tidigare mobbad-för-sitt-utseende, och jag tycker det är vidrigt!

Okej, jag erkänner att om jag under min högstadietid hade hamnat på en lista över lammkött hade jag varit stolt som en tupp. Fan, någon gillar mig! Jag älskar den personen. Ungefär. Idag känner jag mig bättre och behöver inte samma bekräftelse som jag gjorde då.

Jag kommer nog aldrig bli helt fri från mitt bekräftelsebehov men jag behöver det inte längre för att inte hata mig själv.

När min lillasyster började högstadiet, för en hel drös med år sedan, reagerade jag på en del av hennes kurser. Nånting med livet o annat "tjafs". Åh, vad jag önskar att de undet de där tjafstimmarna får lära sig hur livet verkligen fungerar. Inte bara om kostvanor som jag tror det gick ut på mest. Tänk er att under den allra värsta tiden få höra att man duger som man är. Att verkligen få höra att man inte är handikappad för att man har dysleksi eller att man är lika mycket värd att lyssna på som skolans snyggaste/tuffaste/mest högljudda osv. DET vore nått gör skolverket att satsa på. Livskunskap.

Sätt in föreläsare som Lady Dahmer, Mark Levengood eller någon annan som faktiskt kan förmedla ett budskap.

Det räcker inte med att en enda gång få höra en förening prata om jämställdhet. Det måste präntas in! Får barnen inte med sig det hemifrån, vart fan ska de då lära sig det ifrån?

Om skolan bara kunde, föräldrarna i första hand men okej, hitta ett sätt att nå fram till även sånna där hjärndöda individer skulle sånna vidriga sidor aldrig skapas.

Kommer ni ihåg vilket ramaskri det blev när den där sidan uppdagades där folk kunde skicka in mms på snyggingar i tunnelbanan (eller var det nu var) och andra fick betygsätta? Vad är det för skillnad på den sidan och den som nu är igång? Inget! Förutom att det nu är tjejer som hängs ut istället.

Låter jag bitter? Tro fasen det när individer hängs ut på sociala medier och kränks för sitt utseende. Jag skiter blankt i om det är tjejer, killar eller hermafroditer som hängs ut.

Självkänslan och -förtroendet sitter inte i könet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar