måndag 5 mars 2012

Varför Nenna?

Jag är en sån där person som aldrig hade smeknamn när jag växte upp. Ja, alltså normala smeknamn. Öknamn hade jag en del.

Nej nej, jag klagar inte på barnen (för vi var ju faktiskt barn allihopa just då). Det var bara ett konstaterande. Jag hade inga smeknamn, punkt slut.

Me, myself and I - på gymnasiet. För en sisådär hundra år sedan.
Fören jag kom till gymnasiet. Jag sa ju att jag valde att gå gymnasium på annan ort. Där träffade jag Emelie och S. (Jaja, jag vet att jag sa att jag skulle vara öppen. Men jag faktiskt inte frågat om jag får skriva ut hennes namn. Ni får nöja er med S.)

Och om jag kommer ihåg det hela rätt så satt vi tre, som vanligt, i cafeterian och tjattrade om nått då det helt plötsligt skulle pratas om smeknamn. Emelie hade en gammal vän/bekant/skolkamrat/ellernåttsåntdär som hade kallats Nenna och tyckte att det passade till mitt namn också.

Jag har ju liksom inget sånt namn som man bara kapar o huxflux har ett smeknamn dykt på en.

Där o då, bestämdes det att jag skulle kallas Nenna. Sen var vi tre kanske inte så noga med det ändå. Men det har hängt kvar. Jag gillar namnet och väljer alltid, om det går, att kalla mig det i webbsammanhang. Oftast blir det numera Nenna-B. Där B-et är från mitt efternamn.

Min storasyster kallar mig alltid Nenna, hon är faktiskt den enda som fortfarande säger det till mig. Så det tar en stund innan jag fattar och lyssnar på det tilltalet. Haha! Det har hänt några gånger att hon ropat på mig/stått brevid mig o sagt det utan att jag lyssnat.

10 kommentarer:

  1. Oj, vad nostalgiskt det blev nu hihi. :)

    SvaraRadera
  2. Asså, det kan ju vara så att du bara säger det för att få ha en ursäkt för att inte svara. Lite "Va pratar du med mig?"-aktigt. ;)
    Sen har jag insiderinfo om den där systern; hon är lat! Fattar du hur jobbigt Angelica är jämfört med Nenna? Orka!

    SvaraRadera
  3. ...och du? Vad hände med tröjan sen? Köpte vi likadana, eller har du (ve och fasa!) snott min???

    SvaraRadera
  4. ja så va de!:) men på nätet är de självklart vem Nenna är. Men ja tror inte ja använder smeknamn på folk så mycket. Som alla andra på gymn. Kallade Robert för skålen, utom jag :) han sa de e bar du och min mamma som säger Robert. Och du får skriva mitt namn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wohoo! Då kom jag ihåg rätt!! Mitt minne är inte helt, heeelt kasst alltså!

      Radera
  5. ja detta med smeknamn är ju olika , ibland vet man ju knappt vad personerna heter då pga dessa andra namn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju nackdelen med smeknamn helt klart. Hihi!

      Radera
  6. Det är tur att vi har större delen av vårt liv kvar, så i slutändan har man haft ett smeknamn längre tid än man varit utan! Kram// Johanna som inte heller hade något smeknamn fören i gymnasieskolan, på annan ort!

    SvaraRadera
  7. Millis, har vi haft lika dana tröjor? Nähää! Det har väl vi aaaaaldrig haft? ;)
    Jag vet att jag hade en och sen på nått konstigt sätt hade två. Så jag vågar lite smått påstå att det var både och, fast jag vet inte hur jag lyckades med det.

    Johanna, du är smart du! Har smeknamnet hållt i sig?

    SvaraRadera