måndag 30 april 2012

Nej, det går inte att skämma bort spädbarn!

Hur skulle det gå till egentligen? Va!?

Det är inte bara lite irriterande att få kommentarer om att jag/vi skämmer bort Hampus för att vi bär mycket på honom. Och för att vi gungar på honom för att han ska sova.

Men det som är mest irriterande är att jag aldrig kan försvara mig och vårat sätt att hantera barnen just där och då. Jag vet vad jag anser och vad jag tycker är rätt och fel inom just detta. Men icke!

Orden stockar sig och jag ser mest ut som ett fån med mitt Nää, så tycker inte jag.

Barn är byggda för att bäras. Barn behövet tryggheten som närheten ger. Den gör att barnet blir tryggt, starkt och relationen melkan barn och förälder stärks hela tiden. Du kan inte skämma bort ditt barn genom att bära på hen!

Ja, vi har vant Hampus med att bli gungad till sömns. Delvis. För detta är även det sätt som han själv visar att han vill bli sövd på. Det har han gjort sen i stort sett dag ett.

Så just hur har vi skämt bort honom.där?

När Sebastian var liten lyssnade jag på de där personerna som sa att vi skulle vänja honom från start att sova själv, exempelvis. Resultatet blev att han blev otrygg i somnandet och vi fick stå, timtals vissa dagar, och trösta och söva om honom.

Det har jag förstått i efterhand. Så tro inte att jag kommer göra om samma misstag med Hampus! Jag är inte dum.

Nej, att skämma bort ett barn med trygghet går liksom inte. Det enda som händer är att barnet bara blir mer tryggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar