måndag 28 maj 2012

ICA för helvete! Ska ni vara förebilder som jag helt säkert tror att ni vill framhäva er som så är det här inte rätt. Använd hen som det är tänkt och visa att ni inte är några bakåtsträvande surkukar!

Det här med att använda ordet hen skapar verkligen flera läger. Och jag fattar det, det gör jag verkligen, även om jag inte förstår det helt. En väldigt nära vän till mig gjorde mig uppmärksam på ICAs nya reklamfilm där hen används.

Hen ska inte ersätta han eller hon. Hen ska inte vara det enda ord du får använda. Hen är ett komplement! I ett språk där könsbestämda pronomen används är det svårt att få det att flyta på. Desutom är vi lärda att lastbilschaufförer är män och barnskötare är kvinnor. Men det är just där som hen är så fiffigt!

Om du sträcker upp armen när lastbilen kommer kanske hen tutar.

Så när jag ser den nya ICAreklamen blir jag rent ut sagt ledsen. För den spär på den där snedvridna synen som ordet har fått. Och det gör det extra svårt för oss som ser den nyttiga aspekten av ordet att tala för våran sak.

Ja, reklamen är säkert ironisk om du frågar ICA själva. En gammal gubbe som fått det hela om bakfoten. Det visar han ju så tydligt med att först använda hen helt knäppt och sen spä på könsrollerna så det dryper av det. Men va fan!

ICA för helvete! Ska ni vara förebilder som jag helt säkert tror att ni vill framhäva er som så är det här inte rätt. Använd hen som det är tänkt och visa att ni inte är några bakåtsträvande surkukar!

2 kommentarer:

  1. Lillasyster :)31 maj 2012 kl. 20:08

    Ica reklamen skämtar ju bara, som de gör i varje reklam. tänk på praktikant reklamen lixom :) take it easy sis! :) alla förstår nog ironin i de :)

    SvaraRadera
  2. Tyvärt så tar de flesta inte reklamen som skämt. Utan som ett bevis på att det är så det är. Ett "onödigt" ord för pojkar är ändå pojkar o flickor är flickor.

    Jag ser ironin i reklamen men de som inte fattat vad hen är för nått är detta verkligen vatten på kvarnen. :-(

    SvaraRadera