tisdag 24 juli 2012

Dömd till fängelse - Jeffrey Archer

Bild lånad från adlibris.com

Boken är nu färdiglyssnad. Och vilken bok! Jeffrey Archer slår mig med häpnad ännu en gång. Jag har tidigare läst (okej, lyssnat) på hans bok om George Mallory som tros vara den första som besteg Mount Everest. Och den här boken håller samma klass i att fånga läsaren.

Magnus Roosmann är en riktigt skicklig uppläsare med en lagom takt och behaglig stämma som varken skär i högtalare och öron eller väser fram texten så det blir svårt att höra. Nej, jag gillar Magnus skarpt som uppläsare.

Boken handlar om Danny Cartwright som blir dömd till livstidsfängelse för mordet på sin bästa vän Bernie. I vittnesbåset som en av de avgörande vittnen finns Spencer Craig, en ung framstående advokat och hans musketörer.

Adlibris beskriver boken så här:

Danny Cartwright och Spencer Craig har vuxit upp i helt skilda världar. Danny växer upp i arbetarkvarteren i London, lämnar skolan vid femton års ålder och börjar jobba i en bilverkstad. Spencer däremot har gått på fina privatskolor och har blivit lovad en lysande framtid. På en trendig krog i London firar Spencer sin kompis trettioårsdag med sina närmaste vänner och Danny och Beth firar sin förlovning. Men kvällen får ett slut ingen hade räknat med. Danny arresteras för mord och döms till 22 års fängelse. Allt på grund av Spencers vittnesmål. Spencers karriär tar ytterligare fart medan Danny får sitta i fängelse och planera sin flykt – och sin hämnd…

Jag skrev tidigare att boken känns som en modern tappning av Greven av Monte Cristo. Och känslan håller i sig i nästan hela boken. Såklart är inte boken en solklar kopia av Greven av Monte Cristo. Det är vissa drag jag känner igen som att en av huvudpersonerna blir oskyldigt dömd, att det är en kvinnas gunst som startar det hela, omöjlig flykt från ett hårt bevakat fängelse. Bland annat.

Boken är riktigt bra och jag ser verkligen fram emot att fler av Jeffreys böcker läses in som ljudböcker. Jag säger bara - Läs den, lyssna på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar