onsdag 15 augusti 2012

Trolldeg

Har hunnit testa ett antal trolldegsrecept nu och det smidigaste (minst stök för att göra iordning) är nog det här:

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja

Blanda alla ingredienserna och sen är det bara att dega på!

Jag tycker att denna är så smidig också för att den är lite kletigare och ger hen chansen baka som en annan gör med mjöl på bordet o verkligen kunna knåda loss utan att den blir stenhård i första taget.

Igår var första gången som jag (ja, JAG. Sebastian tröttnade efter ett tag så jag tänkte att jag lika gärna kunde använda degen till att göra juldekorationer) lyckades göra några figurer för att brännas o målas. Idag står det målning på schemat om alla parter är med på det.

Känns avigt att göra julgrejer nu, men det är lika bra att passa på för det går liksom inte att veta när nästa chans kommer.

2 kommentarer:

  1. Jag har också börjat planera lite smått inför jul... Skrivit listor över vad som ska inhandlas i presentväg, faktiskt inhandlat några presenter på CDON's rea, börjat planera några pysselgrejer jag ska göra... Är ju rätt trött på den här sommaren som aldrig blev liksom. ;-)

    SvaraRadera
  2. Du menar sommaren som börjat nu? Både igår och idag har det varit skitvarmt! Gött, men svinkallt i vattnet så det går ju inte att bada. Typiskt nog.

    SvaraRadera