söndag 30 september 2012

Dag 30 - 10 dödssynder

Får se om jag kan lista upp hela tio stycken utan att det spårar ur...
  • Mobbning
  • Brott mot barn
  • Otrohet/missbrukande av trohet, tillit
  • ...
Nää, jag kan faktiskt inte lista upp tio stycken. Det är så jäkla mycket som ingår i de där orden som är listade ovan att jag inte kommer på mer. Ska jag bryta ut saker från orden så kommer det att spåra ur, det vet jag. Fast jag kan ju förklara hur jag menar med det jag sagt.

Mobbning
Jag blev själv mobbad/retad under min uppväxt. Vissa perioder mer än andra, därav snedstrecket. Jag vet hur illa jag mådde inför måndagarna och hur jag längtade på samma gång. Försökte alltid bli vän med alla, vara förstående och sånt. Och det gjorde ju naturligtvis att jag ändrade åsikt stup i kvarten, kan inte varit så lätt för de andra barnen att få pejl på mig då liksom. Nej, jag säger inte att det var MITT fel att jag blev mobbad.

När någon säger att mobbing inte förekommer på en skola eller arbetsplats blir jag genast rasande. Det är oftast personer med en högre status: chefer, lärare. Och de har ingen rätt att säga så, det är endast mobbingsoffret som kan säga om det är eller inte är mobbing det handlar om!

Jag skiter i om mobbaren mår dåligt, det är INGEN URSÄKT för att mobba en annan person.

Brott mot barn
Pedofiler, barnmisshandlare och allt annat hemskt. Jag mår fysiskt dåligt så fort jag hör talas om brott mot barn. Som pojken som hittades död i sitt hem, som hade fler än 80 skador när han hittades.

Må de brinna i helvetet och gång på gång få känna samma smärta som barnet gjorde.

Jag tror inte direkt på någon himmel eller helvete, men i sånna här fall önskar jag så grymt att det vore sant och att de personer som gör barn illa på det här sättet får den vägen utstakad.

Otrohet/missbrukande av trohet, tillit
Det här är lite tveeggat för mig. Jag har personer i min närhet som träffats när den ena av dem fortfarande ingick i ett förhållande. Och det här är bra personer vi talar om. Personer som jag verkligen gillar och som jag faktiskt är glad över att de träffats. Litet förtydligande bara.

Otrohet mot mig kommer jag aldrig acceptera. Och det gäller både vänner och kärlekar. Ja, alltså jag har alltid tyckt så här, jag har inte flera vid sidan av min man om du trodde det.

Berättar jag en sak i förtroende och denna saken läcker ut, då vill jag inte vara med längre. Ja, jag kan umgås med personen (har hänt) men jag förlåter aldrig (långsint som fan när det gäller sånt här).

Jag hade en gång en vän som bakom min rygg försökte få ihop det med Samuel. Gick inte så bra för henne kan jag säga, gången hon verkligen gjorde slag i saken och sökte upp honom var jag hemma. Hon visste inte det och blev väldigt paff över att det var jag som öppnade dörren när hon ringde på. Lite för paff för att verkligen kunna förneka varför hon egentligen var där. Vi har ingen kontakt idag. Långsint.

Inom det här får man bara en chans. Men tro nu inte att jag inte ställer lika höga krav på mig själv, för det gör jag. Jag avslöjar aldrig en hemlighet, inte ens för Samuel. Och jag är skitdålig på att ljuga kan jag lova, men trots detta har jag aldrig, aldrig avslöjat något jag inte får. Tillit är något jag sätter stort värde på.


Dag 01 – Presentera mig själv
Dag 02 – Min första kärlek
Dag 03 – Mina föräldrar
Dag 04 – Vad bjuder jag på för mat?
Dag 05 – Vad är kärlek?
Dag 06 – Om det här vore min sista dag
Dag 07 – Vänner
Dag 08 – Favoritsaker
Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi
Dag 10 – Bloggfavoriter
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – 10 saker du inte vet om mig
Dag 13 – En vanlig dag hemma hos mig
Dag 14 – Dåliga vanor och laster
Dag 15 – Mina drömmar
Dag 16 – Första kyssen
Dag 17 – Barndomsminne
Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Mina förebilder
Dag 21 – Mina dåliga sidor
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Mitt hem
Dag 24 – Det här får mig att gråta
Dag 25 – Det här är jag bra på
Dag 26 – Mina rädslor
Dag 27 – Min favoritplats
Dag 28 – Saker jag saknar
Dag 29 – Det här ska jag bli när jag blir stor
Dag 30 – 10 dödssynder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar