söndag 7 oktober 2012

Det börjar lukta barndomsminne här nu

Ett minne från när jag var liten vill jag gärna ge mina barn också. Lukten av nybakat. När man klev in hemma och det luktade helt sagolikt av nybakade bullar/bröd/kakor eller bara mat.

Hemma i föräldravillan går lukten från köket ut i alla andra rum, ett litet kretslopp eller varför inte säga att det sparar på värmen då den återanvänds för att värma andra rum. Men det förde med sig en annan sak. Nämligen att så fort mina föräldrar lagade mat, gjorde kaffe, bakade så luktade det i hela huset.

Vi kan säga att vi ungar var ganska hungriga när maten väl stod på bordet vid ett långkok, tänk att gå och dra i sån god lukt utan att få äta liksom. Haha!

Nu är det ju jag och Samuel som får stå för att skapa sånna minnen för våra barn. Och idag drar jag mitt strå till stacken. Det luktar nybakat bröd på hela nedervåningen. Och ute på trädgården.

Finns det någon godare hemmalukt än nybakat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar