torsdag 28 februari 2013

Argumentens tid är här

Jag har ju tidigare berättat att jag är väldigt imponerad av barnens utveckling, nu har Sebastian tagit ett språng igen. Han har börjat att argumentera. Ordentligt!

Vi märker alltid att han har ett utvecklingssprång genom att han blir så otroligt trotsig och sover väldigt dåligt (drömmer). Nu har han alltså gått igenom ett sånt språng och har börjat att argumentera sig till saker. Varför han ska få äta glass istället för mat. Varför han inte behöver gå och lägga sig. Varför han ska få åka till mormor eller sin kompis J mitt i natten.

Listan på vad han ska argumentera om är lång även om själva argumenten är ganska få. Oftast går det ut på att hans mage vill något.

- Mamma, min mage vill ha glass.

- Men min mage vill inte sova.

Och så vidare. Jättesött! Och det tar ju våra beslut till en helt annan nivå. Det går inte längre att köra med för att det är så-stilen. Inte för att vi gjort det tidigare heller kanske, inte inom allt. Men nu går det inte på något!

Sebastian är väldigt duktig på att testa oss, testa mig. Testa min fantasi. För även om jag är mer av den åsikten att frågar barnet så svarar man ärligt, så är det inte alltid de förstår. Och då gäller det att ha fantasi för att kunna omvandla de där knasiga orden till begripliga ord. Vilket inte alltid är så lätt. Försök själv att förklara varför mammor har mens ibland utan att göra det alldeles för komplicerat eller för att få för många efterfrågor.

Det är också så väldigt lätt att halka in i Nej-träsket när argumenten börjar flyga. Och även här kommer ju fantasin in.

Hjärnan hör inte ordet inte, sägs det. Så hur förklarar en för en snart fyraåring att glass inte är den bästa maten? Fantasi, mina damer och herrar - svaret heter fantasi. Och vi kan säga att mittordförråd byggs på tack vare Sebastian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar