tisdag 12 februari 2013

The Hunger Games (2012)

Jag vet, jag vet - jag är sent ute med att ha sett den här filmen. Men alltså, jag har småbarn. Att kunna se på film är inte direkt min högsta prioritet just nu. Det är lyx! Hur som haver, nu har jag sett den omtalade filmen The Hunger Games.

Omtalad på det sättet att den ofta nämns med citat eller liknelser.

Bilden är lånad från imdb.com
Filmen utspelar sig i ett land som heter Panem som blivit uppdelat i olika distrikt, efter ett långt krig, där upprorsmakarna/rebellerna tvingas bo och arbeta under taskiga förhållanden. Katniss Everdeen bor med sin familj i ett av de har distriken.

Varje år väljs två unga människor ut från varje distrikt, en man och en kvinna som är mellan 12-18 år, för att delta i ett "spel" som övermakten kallar The Hunger Games. Spelreglerna går enkelt ut på att den som överlever vinner sin "frihet" och får återvända hem.

Katniss anmäler sig frivilligt till spelen efter att hennes syster valts ut och hon åker sedan på ett träningsläger tillsammans med de andra deltagaren inför spelets början.


Filmen har en otrolig hög spänning och det är länge sen jag blev så där fängslad direkt som jag blev när jag kollade på denna. Jag gillar filmatiseringen och ljussättningen.

De allra flesta skådespelarna gör ett otroligt jobb, det var inte många jag kände igen sen tidigare. Några bekanta ansikten fanns det men mest var det helt nya eller personer som äntligen fått kliva upp ett snäpp från birolls- och statistlistan. Verkligen kul att se!

Den rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar