onsdag 20 mars 2013

– Det konsumenterna kan göra är att välja ekologiska livsmedel, speciellt för barn och gravida.

DN.se skriver idag om resultatet från de årliga proverna för kemikalier i livsmedel och jäklar vad mörkrädd jag blir!

Jordgubbar, citrusfrukter och lever hamnar i topp både för mängder och för hur många bekämpningsmedelsrester det finns i samma prov. Vindruvor innehåller cancerogena och hormon- reproduktionsstörande ämnen, värst är de från Indien där 53 procent låg över gränsvärderna.

Jag tänker att en vindruva, jordgubbe eller apelsin gör någon skada. Men vad händer när  vi äter så mycket frukt som vi ska, som vi gör?

Ungefär så här (Underbara Clara visade för ett tag sedan en bild som exakt beskriver hur jag menar):

Bilden är lånad från underbaraclaras.com
Och sen tänker jag så här, att om ekologiska produkter hade samma pris som de andra varorna. Eller åtminstone inte det dubbla som det ibland kan vara. Så skulle fler ha möjlighet att köpa ekologiskt.

Som småbarnsförälder har du inte många slantar över varje månad, och att tvingas välja på ett äpple eller fem äpplen vid veckohandlingen på grund av priset säger sig självt. Tyvärr. Ja, kanske är jag snål. Men i alla fall, jag har ingen ekonomisk möjlighet att tänka att jag alltid ska handla ekologiskt.

Det är dyrare att framställa viss ekologisk mat, det förstår jag till fullo. Och jag förstår också att någon måste stå för dessa kostnader, men varför kan inte EU som i detta fall gör det möjligt att odla med farliga ämnen vattnet och jorden också göra det möjligt för bönderna/odlarna att ha en ekologisk verksamhet - kostnadseffektivt.

Om jag får välja så vill jag inte att våra EU-pengar ska gå till att tanterna och gubbarna ska bestämma hur böjd en banan ska vara för att få räknas som en banan - jag vill att pengarna ska gå till sånt som förbättrar livskvaliten för så många som möjligt. För det kan omöjligt vara så att bönderna/odlarna har en bra arbetsmiljö när de måste hantera kemikaliska ämnen för att få sina grödor att växa snabbare och olika bekämpningsmedel.

Går produktionskostnaderna ner finns det ingen anledning att varorna ska vara så pass mycket dyrare för oss kosumenter att vi kanske tvingas välja bort det ekologiska alternativet. Vilket också gör att vi konsumenter kommer att må bättre, med mindre giftiga ämnen i maten.

Som sagt, bättre livskvalitet för så många som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar