fredag 15 mars 2013

Why am I not surprised?

Kycklingkorv som innehåller grisdelar. Inte. Ett. Dugg. Förvånad.

Nu förstår jag också att just den här nyheten är hemsk på det sättet att personer med en religionsyn som förbjuder dem att äta gris - lurats att äta just gris. Men det är, om jag ska vara helt ärlig, inte det jag reagerar på mest.

Tänk de som är allergiska eller bara far väldigt illa av att äta vissa saker, de kollar innehållsförteckningarna noga för att vara säkra på om de kan eller inte kan äta en produkt. Nu visar det sig att innehållsförteckningarna inte stämmer på köttdelen, vem är det som säger att vi kan lita på resterande ingredienser?

Många saker skrivs med olika namn för det första, ägg till exempel. Det kan stå heläggspulver, globulin eller E1105 och allt det betyder ägg. Eller att det kan innehålla spår av ägg i vissa fall.

Hur fasen ska en annan ha chans att veta vad alla E-ämnen står för och varför ska jag lita på en innehållsförteckning igen?

Vi köper nästan aldrig kött eller färdigprodukter, men det vi kanske köper i just färdigprodukt (alltså sånt som bara är att värma på något sätt) är faktiskt köttprodukter såsom hamburgare och korv.

Personligen ser jag inget problem med att äta häst, som det pratats om så mycket innan, men jag vill själv kunna välja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar