tisdag 25 juni 2013

Amningste - då blev brösten så stinna som två basketbollar. Vettekatten om det inte gällde storleksmässigt också.

Vet inte om jag nämt det här tidigare men när jag ammade Hampus så testade jag att dricka ett amningste. Som jag gjorde själv, för de där som man kunde köpa var så nedrans dyra. Och desutom så luktar de inte gott.

Som en princip så köper jag inget te som inte luktar gott. Gjort det en gång och aldrig mer.

Alla som har ammat vet att det kan ta tid innan barnets behov och mjölkproduktionen är synkade. Och att det knappt hunnit bli synkat innan det är dags för nästa stegring. Jag vet inte riktigt varför jag inte testade det här med Sebastian, kommer inte ens ihåg om jag visste om att det här teet fanns. För med honom testade jag de andra knepen:
  • nyponsoppa,
  • dricka extra mycket vatten,
  • äta viss sorts mat och
  • testade också en nässpray som satte igång utdrivningsreflexen.
Jag kan lova att nässprayen fungerade! Jisses vad den fungerade... Men Sebastian ville ändå inte ammas, så det slutade med blöt tröja och blöt bebis istället.

På natten (drack teet på kvällen) efter första koppen amningste vaknade jag upp en stund innan Hampus skulle äta. Försökte vända på mig och kände mig som - ja, så där uppspänd i brösten som man blir runt tredje dagen efter förlossningen. Då när mjölkproduktionen verkligen börjar sätta igång. Det gick lite trögt att vända sig om, baa-boom - baa-boom.

Ungefär.

Och Hampus åt för glatta livet (jag väckte honom, kunde ju inte direkt somna om när brösten var stinna som två basketbollar). Så jag fortsatte att dricka amningsteet, när jag kände att det behövdes en extra skjuts i produktionen och när jag i vissa perioder tyckte/kände att det behövdes av andra orsaker. Det är nämligen inte bara bra för att öka produktionen, det fungerade jättebra när Hampus hade problem med gaser också. Eller jag själv. Det andra som teet ska hjälpa till med märkte jag inte så mycket av, men det var ju för att varken Hampus eller jag hade problem med det (kramplösande, slemlösande för luftvägarna).

Såklart att det måste vara lite tuttflashning i ett inlägg om amning!
Amningste

1 liter vatten
2 tsk fänkål
2 tsk kummin
2 tsk anis

Koka upp, låt koka i 15 minuter. Sila bort fröerna och drick som du själv tycker är bäst. Rumsvarmt, kallt eller som te.

Jag drack det som te med honung i. Luktar mysko, men smakar desto bättre - lovar!

Har du testat något annat tips för att öka mjölkproduktionen? Eller kanske druckit ett liknande te som jag tipsar om. Vad är dina erfarenheter?

14 kommentarer:

  1. MÄH! Detta säger du NU! Inte för att jag haft så mycket problem med produktionen - jag har alltid haft määängder (så det typ sprutar åt alla håll och bebisarna inte hänger med och orkar svälja allt). Men tror mjölken hade behövt vara fetare - det kanske den hade blivit av detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag som var bombsäker på att jag nämt teet inom gruppen.

      Om mjölken blev fetare vet jag inte, jag var ju ute efter mängden. Men han blev proppmätt kan jag lova. Så kanske?

      Radera
  2. Älskar hans min för övrigt. Han ser girig ut! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var, nej förlåt - ÄR, är glupsk liten sak. ;-)

      Älskar bilden!

      Radera
  3. Jag drack te't när Charles va ca 2 månader, fick mera mjölk men mjölkstockning efter några dagar:( nu är han 6 månader och har gått upp dåligt, så jag provade nu i efm med te't, men har haft jätte problem att få honom att äta klart och somna. Tror att te't gjorde så jag luktar anorlunda, så det luktar inte jag. Nu har jag lagt mitt använda linne runt bröstet och så han ligger på linnet. Tog 2 minuter så sov han efter det. Så för mig så blir det nog Inget mera te:(. Men det fungerar Värkligen på mjölknmänden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att höra att du fick mjölkstockning! Jag har lyckats undvika det själv men jag har förstått att det gör rejält ont!

      Med min äldsta så upplevde jag något liknande men kom aldrig på vad det berodde på. Men med min yngsta upptäckte jag vad det kunde ha berott på. Om jag var för ren, alltså om jag hade tvålat in brösten under duschen så reagerade båda likadant. Har du upplevt något liknande?

      Radera
  4. Googlade amningste och hamnade här..
    Dessvärre funkade inte teet på mig..

    Inte heller havregryn eller lättöl som man oxå läst om. :'(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättöl har jag hört talas om men provade aldrig det, gillar inte ölsmaken. Men havregrynen var nytt för mig, hur ska man använda havregryn för att få upp mjölkproduktionen?

      Var det för mängden mjölk som du använde teet eller för något annat? Det är alltid tråkigt när knep inte fungerar. Ibland kan de vara de allra enklaste saker som gör att amningen börjar fungera och i andra fall så vill barnet inte amma alls och då kvittar det hur man än försöker.

      Radera
  5. Hej! Jag kom in här när jag googlade amningste. Jag har nämligen fått för mig att jag inte producerar tillräckligt med mjölk.. De blir liksom n aldrig sådär hårda och "fulla" som de alltid vart med min äldsta dotter. Jag har provat weledas, hjälpte väl en aning men ska testa göra detta! Men är lite nyfiken på nässprayen? Vilken menar du då?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det var ett receptbelagt nässpray, jag fick det utskrivet av min barnmorska på BVC. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter. Men jag skulle ta det strax (eller en stund) innan jag skulle amma Sebbe och sprayen satte igång utdrivningsreflexen. Jag upplevde aldrig under den tiden att mjölken sprutade ut så som jag hörde ibland att det kunde göra om ungen släppte taget under amningen.

      Nässprayet fungerade bra för utdrivningsreflexen, det var otrolig skillnad. Tyvärr hjälpte det inte mig eller Sebbe just då. Men sprayet gjorde verkligen vad det lovade!

      Hoppas att det hjälper lite om du vet vad sprayen gjorde, så att du kan få den utskriven till dig också. Om du vill testa den alltså. Prata med BVC!

      Kram

      Radera
  6. Hur lång tid tar det innan te'et fungerar? Super tacksam för svar! / mamma med problem med amningen :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid tråkigt med problem med amningen, jag hoppas verkligen att du hittar ett knep som du käner dig bekväm med OM du vill amma. Och att du annars kan känna dig bekväm med ersättning.

      Jag drack amningsteet första gången på kvällen och kände av det på natten. Däremot den lite mer långsiktiga verkan märkte jag inte av fören efter ett par dagar. Ett tag så drack jag hela tiden och sen drack jag bara när jag ville/behövde ge produktionen en skjuts.

      Det har dykt upp ett par andra knep här i kommentarerna som du kanske också kan ha nytta av? Öl, havregryn, nässpray, nyponsoppa och det viktigaste av allt - att äta och dricka ordentligt.

      Önskar dig ett stort lycka till!!

      Radera
  7. Hej. Hamnade här när jag googlade på amningste :)
    Ska man hacka fänkål och anis för att få det till två teskedar eller ska man mäta hur det väger??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa!

      Jag använde torkade ingredienser från kryddhyllorna i mataffären, är lite osäker på om det blir samma mått för färska. En del kryddor kan vara mycket starkare i färsk form eller tvärtom. Så här får du nog testa dig fram. Men jag skulle gissa på att du är på rätt spår: hacka ingredienserna och använd måttenheterna (sånn där vanliga små skålar i plast eller porslin).

      Du får gärna höra av dig sen och säga hur det gick!

      Radera