måndag 24 juni 2013

Glad midsommar! (i efterhand)

Nu blev det så där igen, jag hade förberett ett inlägg som skulle ha publicerats i fredags. Så att jag kunde hälsa er alla en Glad midsommar! Men.. Jag hann inte skriva klart (glömde) så ni fick vara utan min hälsning.

Överlevde ni?

Blev det pompa-och-ståt-firande eller firande av det mer enkla slaget? Själv så har vi nästan startat en tradition att fira midsommar på en närliggande festplats. Det är inte ofta vi kan till en fest. Så vi passar liksom på när tillfälle ges. Och firandet är helt underbart i all den enkelhet som är där. Det finns korv- och snackskiosk, chokladhjul och lotteri. I år var det också en öppen fiskdamm. Och så dans till levande musik (dragspel) och en massa dansande (personer).

Okej, så riktigt så enkelt firande kanske det inte låter som. För vissa andra ställen har inte ens levande musik. Men det är i sstort sett folket runt omkring som kommer, sommargäster och några enstaka från stan. Man stödjer den lokala klubben.

Mm, jag gillar det där firandet! Efter dansandet och det traditionella regn-/åskvädret så åkte vi hem till mina föräldrar och grillade. Enkelt och framförallt GOTT!

Hur firade du?

Lite kuligt som jag hittade om midsommar:

Visste du att midsommarfirandet är en förkristen högtid, som har sitt urspung i att fira sommarsolståndet? Och att kyrkan runt 300-talet knöt ihop firandet med Johannes döparens födelse.

I andra av våra nordliga länder firas midsommar genom att tända bålar, bland annat i Finland.

2 kommentarer:

  1. Jag visste! Var jag aspirerande wiccan ett tag - sommarsolståndet kallas för Litha. :-)

    SvaraRadera