tisdag 18 juni 2013

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson

Nu har jag lyssnat klart på Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Och jag måste säga att jag är kluven. För å ensa sidan så känner jag Äntligen! Äntligen en bok om andra världskriget som handlar om hur det var för de tyska medborgarna. Inte för att jag inte vill höra om hur judarna, polacker eller andra politiska fångar hade det. Utan för att det antingen handlar om den tyska militären eller om koncentrationslägren. Hur det var för de där mittemellan nämns nästan aldrig.

Men det gör det i boken. Och det gillade jag skarpt. Jag hade ingen aning om hur det kunde vara för dem. Även om boken inte baserad på verkliga personer så beskriver Vibeke hur livet kunde se ut för en helt vanlig ung kvinna. En kvinna vars far sätts i koncentrationsläger på grund av sin politiska åsikt och vars mamma kämpar för sin samtidigt som hon vägrar utsätta sin dotter för samma sorts fara.


Jag gillar historian, och jag gillade verkligen uppläsaren Irene Lindh. Det är en bok som jag skulle kunna rekomendera ska läsas samtidigt som ungdomar läser om andra världskriget i skolan. För att inte historian ska upprepa sig inom det tror jag att alla sidor måste höras. Och då även de som kom i kläm på det sättet som boken visar.

Det skulle faktiskt inte vara helt fel att hitta några fler böcker i samma gengre för att jämföra, helst någon som baseras på verkliga personer (och nej, jag har inte läst Anne Franks dagbok, kanske ska börja där?).

4 kommentarer:

  1. Vibeke har ju skrivit två av mina favoritböcker - Ulrike och kriget samt Ulrike och freden. Ulrike och kriget skrev hon som en uppsats i skolan, hon var inte mer än typ 15 år då tror jag. Hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är häftigt sånt där! En av mina bra böcker (ingen favorit men det är jättebra) skrevs också på samma sätt. Författaren skrev ihop en hel värld och blev kritiserad för att härma en annan känd författare, bara det att han aldrig hade hört talas om den författaren eller de böckerna. Då var han runt 15 också.

      Vilket krig handlar Ulrike-böckerna om?

      Radera
    2. Andra världskriget. Det var när Vibeke lärde sig om andra världskriget i skolan som intresset väcktes. Ulrike är en ung tjej som i början av första kriget får mens för första gången, så det perspektivet är också väldigt nytt vad gäller krigen.

      Radera
    3. Ska definitivt kolla om de böckerna finns på Storytell! Tack!

      Radera