onsdag 3 juli 2013

Koka köttbullar för saftigheten - check!

För ett tag sedan, efter jul nångång, pratades det vid lunchbordet på jobbet om att koka köttbullar som ändå skulle in i frysen. Att de skulle hålla sig saftigare så. Och jag tänkte att det där måste jag ju bara testa!

I receptet som vi pratade om då, julköttbullar, så skulle man ha i en flaska (33 cl antar jag) julmust i buljongen för att få extra julig smak. Och det gjorde jag ju inte nu. Dels för att om en flaska julmust överlevt så länge i mitt hus så... Nä, den hade aldrig överlevt så länge. Och dels såklart för att jag inte gjorde julköttbullar.

I söndags testade jag att koka de små rackarna istället för att bryna dem i ugnen, vilket annars har varit mitt smidigaste sätt när jag gör så många. Jag har gjort på tre kilo en gång och ändå blev det inte så många kvar att lägga i frysen - T R E   K I L O!! Jag kokade dem i vatten med buljongtärningar i. Och gjorde smeten som precis som vanligt. Ploppade ner bullarna och efter fem minuter ploppade de upp till ytan igen.

Mina testköttbullar, yumyumyum...
De såg inte så värst aptitliga ut, men hey - jag kokade dem inte för att ätas direkt utan för saftigheten. De vi skulle ha till middag stekte jag senare för att få lite färg på dem och OH MAJ GAAD! Så goda de blev!

Inte nog med att jag aldrig fått dem så runda förut (oftast ser de ut som en lätt utpumpad boll, platt på ena sidan. Eller som en triangel.) de var så jäklans saftiga och smarriga att jag fick stoppa Sebastian vid hans åttonde köttbulle och sen gå ner och hämta några till i frysen för att både gubben och jag skulle få matlådor till dagen därpå.

Jag är frälst i detta, hädanefter kommer jag bara att koka köttbullarna! Fast nästa gång ska jag testa koka dem i sås, så man slipper se gråsdassigheten. (också ett tips jag fått)

2 kommentarer:

  1. Men så smart! Kanske man kan koka dem i lite god tomatsås. Mmmm. Blir hungrig nu... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligheterna känns oändliga! =)

      Radera