tisdag 2 juli 2013

Pratkvarnen Hampus - tvåordsmeningarnas tid är här!

När vi är hemma pratar barnen nonstop, jo jag vet - jättegulligt. Verkligen. Förstår ni hur trötta deras föräldrar är i både huvud och öron efter en hel dags tjatter?

Nåväl, Hampus har ju mest pratat bebisspråk. Med inslag av riktiga ord. Han började tidigt med det och det har bara ökat under tiden. Så förutom de här vanliga mamma, pappa, titta så slänger han allt mer ofta iväg med ord som:
  • potisch (potatis)
  • bäpple (äpple)
  • bebisch (bebis)
  • jam (mjau, lejon)
  • Mpuss (Hampus)
Och lite annat. Men det som verkligen var roligt att höra i helgen var när han blev sur, ställde sig upp på stolen, plutade med underläppen och sa: ja aajsch (jag arg). Åtminstone tror vi att det betydde det.

Tvåordmeningarnas tid är inne! Och eftersom han har en storebror som lär honom att "allt är mitt" så hörde vi även min jam (mitt/min lejon) i helgen.

Har jag nämt hur skönt det är när båda barnen sover och det är tyyyyst i huset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar