onsdag 14 augusti 2013

The book thief av Markus Zusak

Av en händelse fick jag syn på den här boken, The Book Thief, när jag kollade efter helt andra böcker på Storytel. Jag använder Storytel i mobilen och lyssnar på böcker till och från jobbet och på kvällen i sängen. Väldigt smidigt. Finns inte så mycket att klaga på om Storytel förutom utbudet och att den ibland klipper bort sista minuten i böckerna. Hur som helst. Jag ramlade in på boken och tyckte att den lät lite intressant. För inte så länge sen läste jag ju Vibeke Olssons Molnfri bombnatt och kom att gilla historien om vardagen under andra världskriget.
När jag läste om The Book Thief  första gången så förstod jag inte helt vad den handlade om, jag var trött och det stod på engelska (jag hade gett mig fan på att lyssna på en engelsk bok någon gång) men den lät ju intressant så den fick det bli. Och om jag är glad över det? Oja!

Boken handlar om Liesel Meminger och hur hennes öde under andra världskriget fångade själva dödens uppmärksamhet. Hittade en bokshop som presenterade boken så här:

"It's just a small story, really, about among other things: a girl, some words, an accordionist, a Jewish fist fighter, and quite a lot of thievery..." 

Precis så går det att sammanfatta boken. Men jag måste också slänga in (vet inte om det syns så bra på bilden) texten från omslaget, för även det berättar en hel det om boken. Och just de orden fick mig att fastna för den, den där sena kvällen.

"An incredible novel told by the darkest storyteller of them all..."

Boken berättas av Allan Corduner, ett för mig helt okänt namn, men när jag söker på honom har han medverkat i en mängd produktioner som jag både har sett och hört. Jag borde känna igen honom tycker jag, men an någon anledning så gör jag inte det.
Det hänger så mycket på själva uppläsaren, om boken är bra eller inte. Kan berättaren göra röster och ge karaktärerna liv eller läser de bara texten rakt upponer? Allan gör ett fantastiskt jobb enligt mig. jag har sett recensioner som säger att de inte gillar hans tyska förvrängda dialekt, att den inte låter verklig. Men det var inget jag tänkte på ett dugg.

Jag har bara blivit så här förälskad i en bok EN gång tidigare. Och jag har ändå läst en hel del böcker tycker jag. På vilken skala som helst ger jag denna högsta betyg. Jag kommer definitvt att köpa boken för att även kunna läsa den själv samtidigt som det inte är helt omöjligt att jag även köper ljudboken för att lyssna på den igen.

Den är sorglig, den är hoppfull, den får en att tänka till, den har humor, den är kärleksfull.

Den kommer även som film under 2014...

1 kommentar:

  1. Hej, vilken mysig blogg du har! Tänkte bara tipsa om en hemsida som säljer ett jätte bra tvättmedel anpassat för barn man kan beställa och få det hemskickat direkt till dig! Det finns även massa bra hårvårds produkter man kan beställa. Besök www.direkttvätt.nu!

    Visste du också att det är många tvättmedel som innehåller Zeoliter som gör att det dammar mycket mer i hushållet, läs mer om dammande tvättmedel på www.estell.nu!

    Ps: Tvättmedlet på www.direkttvätt.se innehåller INTE zeoliter! Ds.

    Kram :)

    SvaraRadera