tisdag 17 september 2013

Det här med att alltid svara "bra"

När jag läste franska i skolan fick vi lära oss hur man ska hälsa på folk i lite "finare" sammanhang och i vardagssammanhang. Det slog mig för inte så länge sedan vad läraren egentligen lärde ut, förutom själva orden då. Hen sa att vi alltid skulle fråga och svara så här (bry dig inte om stavningen, det är ett tag sedan jag pratade eller skrev på franska):

- Ca va? (Hur mår du?)
- Ca va bien. (Jag mår bra.)

Ungefär.

Grejen är den att läraren propsade på att vi ALLTID skulle svara ca va bien oavsett vad, för det är så man säger. Med andra ord fick jag aldrig lära mig under mina fyra års studier i franska hur jag svarar att nej, idag är ingen bra dag.

För det är inte så man ska svara på frågor om hur man mår. Du ska alltid må bra oavsett om du nyss fått magsjuka och löptränar fram och tillbaka till toan. 

Bara så du vet..

Och numera så förutsätter jag att den som frågar mig om hur jag mår så vill också personen veta det. Alltså svarar jag om jag mår skit eller om jag mår bra. Och vill inte folk veta så får de sluta fråga.

Nu ska jag googla fram vad jag är sjukt trött heter på franska.


Attans att jag fegade ur på mössan, men den var både för liten (har på tok för mycket hår) och jag var för feg. Jag skulle lyssnat på dig Millis....

2 kommentarer:

  1. Håller med dig! Fråga inte om du inte vill veta, liksom. Bonus: det är alltid kul att göra folk lite obekväma med ett oväntat svar. ;-)

    SvaraRadera