torsdag 21 november 2013

Blir du upprörd när någon säger "negerboll"?

Räck upp handen alla som har sagt/fortfarande säger negerboll. Många av oss räckte upp handen va? Själv är jag uppvuxen med att säga negerboll - alla sa det, ingen tog notis om det. Kanske, men bara kanske, för att vi inte hade en enda mörkhyad familj i närheten. Flyktingförläggningen med familjer från (ja, alltså. jag har ingen aning om var de kom ifrån) Bosnien (?) är det närmaste vår lilla by kom. För familjen som kom från Filippinerna, de var ju egentligen "svenskar" eftersom de hade en svensk pappa.

Jo, för fasen - vi gjorde cituationstecken där vid "svenskar" för så hade vi sett en del vuxna göra. Vad det betydde hade vi nog ingen aning om. Och det var bara när vi kom ihåg det som vi gjorde så. I övrigt så var de barnen som vilka barn som helst på vår skola, förutom att de hade så sjukt fint svart hår att jag var avundssjuk i flera månader.

Det tog lång tid innan jag riktigt fattade att neger i negerboll betydde samma sakt som när du säger neger till en person. Det började nog gå upp ett ljus för mig att det inte var helt okej att säga så när jag såg Sunes sommar för första gången. Kommer du ihåg scenen där Sunes pappa låtsas jobba i kiosken (?) och en mörkhyad basketspelare kommer in och vill köpa en negerboll? Fast egentligen kallar vi just de som använder i filmen för kokosboll tror jag.

Hur som helst, då - precis då fattade jag sammanhanget. Jag slutade inte använda ordet (jag visste ju inte vad jag skulle säga istället! helt sjukt, jag vet.) men jag kommer ihåg att jag började tycka att ordet var pinsamt.

Jag som vit kan aldrig förstå hur där är att ha så många nidbilder hängande över mig. Det är ju vi som är normen. Hur många filmer, böcker, reklamsnuttar och så vidare ser du med personer av annan etnisk bakgrund? Där de inte framställs med stereotypiska föreställningar? Inte så många, nej.

Om du skulle vilja läsa om negerboll ur ett afrosvenskt perspektiv, och det tycker jag att du ska, så kanske du som envisas med att hävda att Det fattar de väl att jag inte säger neger till dom bara för att jag säger negerboll och Hur kan något känna sig kränkt av en konditoribit?, tänker om. Förstår varför ett litet ord kan såra, det kan skapa sån osäkerhet att ett litet barn växer upp med föreställningen att hen inte duger som hen är för att hen inte är vit, inte har långt blont hår och så vidare.

Du kanske tycker att jag överdriver? Men då har du bara missat kopplingen mellan nidbilder, kränkande ord och normerna som vårt samhälle har idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar