onsdag 13 november 2013

HIPP HIPP HURRA FÖR HAMPUS IDAG!!


Idag fyller mitt minsta (till storleken) charmtroll två år!

Två år har gått sedan familjen växte från tre till fyra. Två år som gått otroligt fort och där det hänt otroligt mycket. Under Hampus andra år har han lärt sig att prata ännu mer, sjunga, skoja och bråka. Det är två riktiga pratkvarnar till barn jag har och ibland vill jag bara sätta på mig hörselskydd men hur det än är med den saken så är känslan av att se Hampus hela tiden lära sig nya ord och sätta ihop ord med varandra helt underbar.

Varje dag härmar han ett nytt ord eller vill lära sig en sång. Han kan sitta och stirra på min mun när jag säger något som han inte hört eller förstått tidigare och tvingar mig att göra om ljudet tills han åtminstone kunnat forma läpparna på samma sätt. Mycket av det känner jag igen sen tidigare, de är lika på det sättet - bröderna.

Just nu är Hampus inne i en period av arbetsfordon: traktorer, lastbilar, dumpers och grävmaskiner. Allt är spännande och intas med största intresse. Även djur faller honom i smaken, även om intresset är en aning (inte mycket) svalare och bland djuren är det framförallt kor.

- Mamma Mu, var är du?
- Lilla snigel, akta akta dej!
- Umpa umpa, falelallelaa!

Han är vetgirig och vill testa allt, orädd på ett sätt som jag inte är van vid. Blyg ibland också såklart men i det stora hela är han orädd. Testa allt och blir jättearg om experimentet inte lyckades.

Och även om han börjar komma in i åldern där mat är skeptiskt så är han fortfarande familjens matvrak, just nu är favoriten yogurt. Eller joggitt me fingo (yogurt med flingor). Och popcorn. Och glass. Och mjölk. Och bullar. Och risgrynsgröt. Och. Så. Vidare.

Grattis igen min älskade lilla trollunge, idag ska vi fira med glass och paket!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar