måndag 30 december 2013

Agree to disagree

Efter att jag dels bloggat om negerboll och dels delat infon på FB har en jobbarkompis läst det och vi tog upp en diskussion vid en lunch. Väldigt intressant.

Från mitt håll känns det det främmande, nej okej inte främmande men väldigt avigt att använda just det där ordet för en kaka. Min motståndare däremot går in på linjen att ordet faktiskt refererar till färgen svart och inget annat. Good point. För så är det ju. Ordet kommer av färgen. Och i vissa språk, ex spanska, heter färgen så rakt av. Och jag kan hålla med om att det inte går att föbjuda en färg på grund av vilken laddning dess namne har idag. Men det betyder å andra sidan inte att det borde vara fritt fram att använda ett ord som upplevs kränkande av så många. Eller?

Fitta är annat exempel på ord som från början betyder en sak (och fortfarande gör) men som har blivit laddat med sådan negativitet att det numera är ett skällsord. Och inte används så som det gjorde från början. (blomstrande sommaräng) Det är med andra ord inte ett fult ortsnamn Fittja..

Om ett ord är kränkade för en grupp människor men inte för dig, vem ligger ansvaret hos? Om det ens finns något ansvar att lägga på folk tänker jag. Men vi låtsas att det är klockrent, någon ska ha ansvaret. Är det upp till personen som blir kränkt att inte lyssna, inte säga ifrån, vända andra kinden till och allt det där. Eller är det upp till personen som inte lagt någon värdering alls i ordet att tänka sig för?

Att jag inte har lagt någon värdering i ett ord som någon annan gör, och hävdar min rätt att därför använda det? Jag kan inte förklara det på ett bättre sätt än att jag känner i kroppen hur det skriker mobbing om det. I mitt fall handlar det inte om vilka värderingar jag lägger in, finns det personer som tar illa upp så finns det ingen anledning för mig att fortsätta med det ordet.

Men det är med en hårklyvning det där också, för vissa ord kan vara laddade så att en person reagerar med ilska utan att ordet för den delen är kränkande. Förstår du hur jag menar? Som snållänning exempel. Jag avskyr, verkligen avskyr det ordet. Det väcker ilska i mig och jag blir också ledsen om någon kallar mig det. Men kränkande? Nej. Om någon däremot skulle kalla mig hora, då skulle jag bli kränkt. Och arg. Och ledsen.

Bildkälla

Vi kan säga att i slutändan kom vi överens om att inte vara överens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar