onsdag 4 december 2013

Bokcirkel

I måndags var jag på min allra första bokcirkelsträff och min lilla återfunna glädje i böcker jublar högt inom mig! Älskar böcker, har inte alltid tid att läsa dem, men jag älskar att förlora mig i böcker. Olika världar, människors historier eller bara att få flyta bort från min egen verklighet ett tag. Mina anledningar till varför jag älskar böcker är säkert lika många som antalet böcker jag läst.



Har aldrig reflekterat så där mycket över grupper som träffas och pratar om böcker förut, visst har jag tyckt att det verkar hur häftigt som helst att sitta ihop och prata om en eller flera böcker. Hur de påverkat en, vad man har lärt sig och vilka karaktärer som fastnade i sinnet. Men att vara med i en själv, nja. Alltså, den tanken har nog inte helt slagit mig förut. Men när en vän på FB la ut en fråga om det fanns fler intresserade av en bokcirkel hoppade jag på snabbt som attans. Det kändes helt rätt! Och efter träffen i måndags känns det fortfarande klockrent.

Att få prata om böcker - wow!

Jag har ju några klara favoriter i min egen samling av dammiga böcker. Och jag är otroligt sugen på att föreslå dem som gemensamma böcker i gruppen bara för att få höra de andras tankar. För det är böcker som väckt många känslor och tankar hos mig. Desutom är jag väldigt sugen på att läsa om böckerna. Men i första taget ska vi försöka att inte läsa böcker som andra i gruppen redan läst. Spännande det här ju!

Först ut i våran lista av böcker är Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Som beskrivs så här hos Adlibris:

Vinnare av Augustpriset 2013 i kategorin Årets svenska skönlitterära bok!

Ester Nilsson är poet och essäist och en förnuftig människa i en förnuftig relation. En dag får hon en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Från och med nu ska hela hennes tillvaro hänga samman med denna till sin avsikt helt oskyldiga begäran.


I publiken sitter konstnären själv, hänförd, och de två möts för första gången efter föreläsningen. Ett slags kärlekshistoria inleds mellan Ester Nilsson och Hugo Rask, banal i sin enkla grymhet, storslagen i sin fullständiga hängivenhet.

Egenmäktigt förfarande är en berättelse om hur mycket vi är beredda att bedra oss själva i vår önskan att bli älskade, men också om hur svårt det är att inte utnyttja människors svaghet, och hur brutalt resultatet blir. Lena Andersson skildrar här hur det känns att utsättas för den stormande passionen utan att fullt ut kunna gå upp i den. Det är en detaljstudie i makt och besatthet, rolig och smärtsam om vartannat.

Inte direkt en sån bok jag skulle valt själv bland bokhyllorna, vilket gör det ännu mer roligt. Jag tror inte att jag är sådär jättesnäv i vad jag läser. Men helt klart håller jag mig inom mina favoritramar och denna bok verkar inte finnas där inom ramarna. Så ja, spännande är rätta ordet. Hoppas att boken är detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar