tisdag 31 december 2013

Rött hår och chockad personal

Alltså, hur länge har jag tjatat om att bli rödhårig? Och inte åt kopparhållet nu. Har lagt ner en hel del pengar på det och alltid blivit besviken direkt efter färgningen ska vara klar. Aldrig vågat mig på henna heller.

Tills nu.

Det tog en del googlande och frågande runtomkring men nu har jag äntligen vågat mig på henna. Vet inte varför jag varit så feg med det förut.

Jag testade det som fanns att få tag på i min lilla stad, Herbique. Den rödbruna varianten. Där jag köpte pulvret fanns svart, kopparröd och rödbrun. ett stort plus för mig att jag kom ihåg att köpa badmössor att använda, ett stort minus däremot att jag missade att gummihandskarna hemma hade torkat ihop och kastats för ett tag sedan.

Hade fått tipset att blanda med rödvin för att ge en liten extra skjuts i rödheten, eller hur jag ska uttrycka mig. Så igår vandrade jag in på bolaget i stan, högg tag i den första butiksarbetaren jag kunde se och:

- Jag är ute efter ett väldigt rött vin, mörkrött. Det får inte gå åt det lila hållet.
- Okej, någon speciell druva eller något annat som du även tänker på?
- Ja, det får gärna vara billigt. För jag ska färga håret med det. 

Flinet som han försökte dölja - så jäkla bra! Det gjorde min dag alltså. Han hjälpte mig att hitta ett väldigt rött vin i alla fall. Och jag kan ana vad hans diskussionsämne under lunchrasten va igår! HAHAHA!



När jag kom hem, efter upptäckten att jag inte hade några gummihandskar hemma, började jag med blandningen. Och som det luktade! Wow.. eller inte direkt. Nej. Lät det dra ett tag och efter att ha smetat in det i håret kunde jag konstatera att jag skulle bli pippigul om knogar och hårfästet. Men va fan, om det här kunde färga så direkt så måste det ju bli bra resultat!? Så gick tankarna i alla fall.


Allt från 30 minuter till 24 timmar är lagom att gå runt med, vad som ser ut som bajs, hennablandningen på huvudet. I plastmössa. Plus en vanlig mössa.


Imponerad av de som lyckas sova med det här! Prassel och kladdigt.

Jag gick runt så här i 2,5-3 timmar. Vet inte riktigt hur länge det blev till slut. Och det såg ut som en, ja - en slaktplats. Om blod hade varit bajsbrunt. När jag började skölja ur det alltså. Redan när jag tog av mig mössan såg jag att det här skulle bli betydligt mer rött än alla andra gånger jag försökt färga det. Wohoo på den liksom!!

Knogarna och hårfästet lär jag få ha kvar ett tag, men det är sååå himla värt det. Riktigt läcker färg blev det! Och jag är helt medveten om att detta inte är en färg som man en gång gör och sen sitter det kvar. Henna måste underhållas och det kan till och med ta några färgningar innan man får till den nyansen av rött som man är ute efter. Det hänger också mycket på var pulvret är tillverkat. Jag vet allt detta. Och är helt med på det. Det är som sagt värt det om resultatet blir lika bra som detta, gång på gång på gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar