fredag 10 januari 2014

10. Kolla! Här är en bok som jag tycker är snygg.

Okej, okej, jag erkänner! Jag kunde ingen bok som jag tycker är snygg. Men..

Jag googlade fram en bild på den typ av böcker jag tycker är snygga, det gills. Det måste det göra! Eh?

Tänk hur många som har fått läsa detta godingar? De är ju helt underbara! Ett sånt liv de har haft. Älskar gamla böcker.

Lukten - inte så mycket.

Jag är helt tagen av tanken över att böcker, äldre än de på bilden visserligen, är skrivna för hand från början. Allt det där arbetet med att få en bok skriven. Och sedan hur tryckningstekniken uppfanns och gjorde det möjligt för fler att äga böcker när också fler var läskunniga.

Själv äger jag ingen bok av detta slag. Lite lustigt med tanke på hur mycket jag gillar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar