måndag 20 januari 2014

15. En grej som gör mig vansinnig i vardagen.


 Jajaja, jag vet att jag ligger efter. Igen. Det bara blev så. Okej?


Okej. Tillbaka till det här. En grej som gör mig vansinnig i vardagen.

Stress. Helt klart stress. Jag lever i två olika vardagar beroende på gubbens jobb men stress är alltid återkommande som en dålig sak hemma. 

Den ena veckan lämnar jag barnen på dagis och som alla småbarnsföräldrar känner till är små barn inte så villiga att hjälpa till varje morgon. Lägger jag till min urdumma tidsoptimism och "rädsla" för att komma för sent så kan du kanske ana hur våra mornar ser ut. När det är riktigt illa alltså. Varje morgon den veckan övertalar jag mig själv om att det inte gör gör något att komma för sent, och nästan varje förmiddag kan jag konstatera att jag misslyckades.

Grejen är också den att jag inte bryr mig alls på samma sätt om någon annan kommer för sent (så länge det finns vettiga anledningar).

Och den andra veckan är det jag som ska sköta kvällssysslorna med allt vad det innebär. Lite samma procedur som den första veckan, bara en annan tid på dygnen. Minus att jag har en tid att passa efteråt.

Jag kan säga dig att det är väldigt jobbigt att i en veckas tid ta kvällsansvaret, jag än en gång grymt imponerad av alla ensamstående föräldrar som klarar av det här nonstop. Jag kan åtminstone försova mig på morgonen efter om kvällen var för jävlig och då veta att jag inte är själv om hela ansvaret. Jämt.

Stress gör mig vansinnig av flera anledningar.

  1. Jag vet att jag inte har någon som helst nytta av att stressa vid dessa situationer. Ändå gör jag det.
  2. Nä, det var nog bara den anledningen. Men det kan kännas som för många ändå. Jag nöjer mig med den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar