måndag 6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips.

Åh, åh - då måste jag ju bara tipsa om The book thief av Markus Zusak. Boken handlar om Liesel Meminger som växer upp i tyskland under andra världskriget. Och här är grejen, det handlar inte så mycket om kriget. Eller jo, det influerar ju boken i hög grad annars hade det ju varit hur knasigt som helst. Men grunden i boken handlar om Liesel. Och om Döden. Och då menar jag inte döden som i att många dog under denna tid utan om själva Döden. Det är han som berättar hennes historia.


Jag lyssnade på boken och blev helt fängslad av den. Inte nog med att berättaren var otroligt duktig, historian är fängslande i sig. Något som jag förstod saknades i ljudboken är de teckningar som finns med i pappersböckerna. Jag tror inte att själva texten saknades, för det kommer några avbrott ibland som jag misstänker nu i efterhand är just teckningarna. Men jag ska skaffa boken också för att kunna läsa den på riktigt.

En av mina favoritböcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar