söndag 26 januari 2014

Försök nummer två med bikarbonaten

Har testat det tidigare, att tvätta håret med bikarbonat, och även om håret verkar må hur bra som helst av det så är jag en alldeles för torr typ. Min hårbotten blev sjukt torr och jag fick lägga av efter bara några tvättar. Sedan dess har jag legat lågt med no poo i schamponeringen, kört mitt specialschampo och ÄCV-sköljningen efteråt. Men på sistone har hårbotten börjat klia även med det vanliga schampot.

OOH NO!!

Så jag gjorde lite mer efterforskningar i no poo, men shit vad mycket låter krångligt. Jämfört med att åka till affären och köpa en schampoflaska alltså. Det enda som lockade var det här med bikarbonaten igen, men jag var ju tvungen att få till det så att inte hårbotten blev så himla torr som förut.

Snackade med en kompis som hade ett helt annat recept än det jag testade med förra gången. Jag blandade bikarbonat med vatten så att det blev slushigt alltså några cl vatten. Hennes recept var på några dl vatten! Tänkte att okej, kanske därför mitt blev så starkt! Snackade lite till och kom fram till att blanda ÄCV/vatten och bikarbonat vore värt att testa.

Sagt (eller skrivet) och gjort. Igår gjorde jag min blandning, skummade ner hela köket kändes det som och idag får räknas som dag 1 i no poo-testande igen.

1 dl ÄCV
1,5 dl vatten
2 msk bikarbonat

Blanda ihop och var försiktig - det skummar!


2 kommentarer:

  1. Jag använder Davines Naturaltech Purifying Schampoo och då försvann min torra hårbotten.
    Föresten, måste du verkligen ha bikarbonatet i hårbotten? Räcker det inte i längderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget schampo jag känner igen, davines.. Innehåller det sulfater, silikoner och annat sånt? För det har jag märkt är en bidragande del till mitt kliande i hårbotten.

      Det är nästan bara i hårbotten som man ska tvätta (hoppas jag läst på rätt nu). Det är egentligen gnuggandet, den mekaniska rörelsen, som rengör håret. Bikarbonaten hjälpter till att lösa upp det smuts som finns. Men grunden är att man ska gnugga och låta det naturliga i hårbotten sedan vara.

      Med schampo tar man bort det naturliga "fettet" och ersätter med annat på hårstråna vilket gör att kroppen bildar mer "fett" och håret ser fetare ut i snabbare takt.

      Radera