tisdag 18 februari 2014

Men jag tänker i alla fall inte hjälpa till i processen före det att köttet går att tillaga - UÄCK!!

Förra veckan utförde Öresundsakvariet en obduktion på en delfin, inför publik. Väckte en hel hop med blandade känslor om jag minns rapportaget på nyheterna. Och om jag ska vara ärlig, tänkte jag först på den äckliga biten. Med alla inälvor och gojsigt. Blää!

Men sen..

Alltså, jag kan inte sitta här och predika om det är fel eller inte. Det där pågår ju hemma hos mig också! Okej, vi obducerar inga delfiner precis. Men jag menar att vi är en jaktfamilj, en sådan där maten som till slut hamnar på bordet först har skjutits av min man eller någon annan i jaktlaget, det har hängts upp för "allmänn" beskådan (barnen följer ibland med och tittar när jaktlaget eller pappan flår djuret och så vidare) och sedan styckas det hemma.

Skillnaden är ju, förutom djurarten, att vi inte tar en massa prover och att vi i slutändan lägger köttet i frysen för att äta det.

Jag känner liksom här att jag inte har någon större rätt att kritisera Öresundsakvariet. Och speciellt inte när jag har sett hur nyfikna barn är på det här området och hur mycket de kan lära sig om sin egna kropp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar