torsdag 13 februari 2014

"Sluta försöka göra barn könsneutrala" säger Alf, jag säger "Sluta förneka att du håller med!"

En FB-vän gjorde mig uppmärksam på det här debattinlägget på Aftonbladet. Jag veeet, Aftonbladet toppar inte direkt listan på att vara seriösa men deras debattörer kan faktiskt ha bra saker att säga. Ibland. Så jag brukar läsa det tipsas om på FB.

För att göra det kort, om du inte vill gå in på Aftonbladet och läsa debatten så säger Alf att vi ska sluta göra våra barn könsneutrala. Vi måste behandla pojkar och flickor olika - för att de ska få samma chans i livet.

Vad det är för chans som Alf egentligen menar kan jag inte direkt tyda. Så det får han helt enkelt återkomma med.

Alf menar på att eftersom arbetet med att göra barnen könsneutrala har pågått så länge nu och vi inte har sett något resultat (Trots det är fortfarande 98 procent av förskollärarna kvinnor. Män begår också fortfarande mer än 90 procent av alla våldsbrott. ur debatten) är det dags att sluta. Han backar även upp detta faktum med en utredning inom neurovetenskap som säger sig hittat skillnader i pojkars och flickors hjärnor.

Att Alf sedan svänger i sin egen debatt och börjar förespråka sådant som feminister och genusmedvetna personer redan gör tycker jag visar på att det är mer sättet som genusdebatterna hanteras på som är störmomentet för honom, inte själva innehållet.

Mitt svar på FB:

I början av debatten kände jag hur förtvivlan växte - Onej, ytterligare en som inte har fattat vad genussnacket går ut på! När jag sedan läser vidare så börjar Alf utveckla just de tankar han vill förlöjliga. Det kan vara så att han är lite "genusfundamentalist" i smyg?

Könsdebatten handlar inte om att vi ska ta bort ett kön, två kön eller för den delen skapa ett tredje. Tänker man det så har man fått fel information om vad genus handlar om. Och det är tråkigt men sånt går att ändra på!

Genusdebatten handlar om att vi vuxna (även andra barn) ska sluta placera barn i ett fack beroende på vad som tittar fram mellan benen på hen. (Jo, här pratar vi om både pojkar och flickor och det är ett ypperligt tillfälle att använda det mytompunna ordet.)

Det handlar om att en flicka ska få samma rättigheter som barn (och vuxen), att hon inte ska behöva lära sig att pojkar som tvingar sig på henne "bara tycker att hon är söt, sånna är pojkar".

Det handlar om att pojkar ska få chansen att bli sedda i skolan för vem han är, inte för vad han förväntas att göra.

Debatten handlar om att se individen. Punkt. Ett stort jädra punkt. 

Att en neurolog kan se kopplingar i hjärnan som säger vissa saker, är ett inlärt beteende som har pågått i många generationer. Fler än vad jag kan räkna. Att vi utvecklas efter vad samhället kräver är inget som är konstigt.

Hade vi inte utvecklats för att anpassa oss hade vi fortfarande varit den där encelliga organismen vi var från början. Människan kommer alltid att utvecklas och anpassa sig. Så varför inte göra något bra av våran överlevnadsinstinkt och utveckla våra kommande generationer till två jämlikar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar