måndag 1 juni 2015

"Men det har jag aldrig varit med om"

Besök på MVC idag med mina två små huliganer. Gick väldigt bra, ungarna var väldigt nyfikna. Det mest spännande vad blodprovet som jag behövde ta. Det minst spännande var att lyssna på bebisens hjärtljud "när ska du sluta egentligen". Hahaha!

Jag fick ju efter lite tjat göra en urinodling för GBS-bakterier för ett tag sedan, dröjde innan jag kunde göra provet men jag är glad att jag inte struntade i det sen och att jag tjatade till mig ett prov eftersom det visade sig att jag har sånna bakterier. Du som är nyfiken kan läsa lite mer om bakterierna här (länk till 1177). Eftersom min barnmorska aldrig hade haft en blivande mamma med GBS utan att samtidigt ha urinvägsinfektion förberedde jag mig med provsvaret och några argument för att om inte få behandling nu (om den gravida har urinvägsinfektion samtidigt ska en penicillinkur genomföras) så skulle det skrivas in att jag ska ha penicillin (eller nått bredspectrum, eller vad det nu heter) under förlossningen. Det är nämligen den andra behandlingen som rekommenderas.

Döm om min förvåning när barnmorskan själv tog upp det och sa att hen redan skrivit in det i journalen, att jag ska ha penicillin under förlossningen alltså. *klappar händerna*

Tänkte att jag nu inte skulle får några fler kommentarer om att barnmorskan aldrig varit med om något och därför kan det inte hända, men nope...


Bebisen är en riktig liten luring och ligger ibland med rumpan upp, ibland ner och mest på tvären. Eftersom det inte är lång tid kvar innan bebisvräkningen så bokades ett vändningsförsök in direkt. Eller ja, först hette det vändningsförsök och sen hette det bedömning av fosterläge. Tydligen finns det, även om den är liten, en risk att en vändning kan sätta igång förlossningen är eftersom jag inte ska föda på närmaste stället utan får åka en bit bort så tyckte barnmorskan/någon på andra sidan luren att en vändning kanske inte är helt optimalt utan att det bör göras där jag ska föda. Om inte busfröet har lagt sig till rätta innan dess.

Hur eller hur så frågade jag lite om riskerna eftersom jag tänkte att det vore bra att förbereda barnvakterna om det blir en vändning och förlossninge startar. Jaha, då ändra sig barnmorskan och berättar hur ovanligt det är, att hen aldrig varit med om det tidigare.

Men ja.... Hen hade ju inte heller varit med om att det gick att ha GBS-bakterier utan att ha urinvägsinfektion heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar