onsdag 22 juli 2015

Håller på att bli tant - jag gillar't!

Runt förra påsken fick jag för mig att göra sak i snacket om att virka hjärtekatter och min storasyster tog med sig grejer till påskfirandet för att lära mig grunderna. Shit, första katten var svår! Och tid tog det. Och jag var så rackarns stolt över min bedrift att jag övervägde att behålla den, men det gjorde jag såklart inte. Den plus tre andra katter skickades iväg och jag fortsatte att virka som en lite tok.

Den helrosa katten (nr 2 fr v) är min första hjärtekatt.

Började med "syskondjur" till katterna också, valde ugglor. Asså enligt originalmönstret blir de SKITSTORA! Missbedömde det lite i början och trodde att jag aldrig skulle bli klar..

Virkat mössor och pannband till barnen. (Planerar en mössa till mig om jag hittar ett mönster jag trivs med.)

Och nu? Nu har jag gett mig på det största projektet i historien. En poncho med huva, till mig själv. Desutom ska den stickas. Om du hade (o)turen att vara med mig på syslöjden lär du skratta gott nu, speciellt om du även kommer ihåg hur lovikamössan såg ut som jag stickade. Det blev typ en fez.

Skam den som ger sig! Många sms och mms till systeryster och letande på youtube och internet för handledning blir det. Jag kunde ju liksom inte ens lägga upp maskor innan! Men efter att ha repat upp x antal gånger tror jag minsann att jag kan det nu. He he he... Öh...

Det ska vara början på huvan det där, men jag vet inte från vilket håll.
Det visar sig sen säkert. Och det blå/rosa byltet i bakgrunden är en uggla
som jag påbörjade mitt under värkarbetet med pyret.


Jag tror jag håller på att förvandlas till en liten tant, men vet ni? Det är sjukt roligt att skapa saker som andra kan använda. Jag ser ju inte vem som hittar mina katter, men jag ser hur glada barnen är över sina pannband och hur speciella de tycker att deras virkade gosedjur är. Jag gillar med andra ord att vara tant!

Nu ska den här tanten gå och försöka sig på ett till varv på ponchon medan minstingen sover i bärsjalen. (det är vid sånna här tillfällen en skulle ha en stegräknare på sig, skulle lätt komma upp i de där 10 000 stegen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar