lördag 29 oktober 2016

Våra vanor ändras

Kommer du ihåg hur det var i början när de sociala nätverken kom? Det gör jag. Jag tyckte det var ett himla sjå och helt onödigt. Jo, faktiskt. Som den it-intresserade person jag är så tyckte jag det. Knäppt eller hur?

Jag blev till och med övertalad att skaffa Facebook när en vän började använda det mer än Lunarstorm. (Finns det ens kvar?) Eller ICQ. (Vem kommer ihåg den rackaren??)

Bildkälla
Bildkälla

Efter ett tag blev jag helt besatt av Facebook. La ut all möjlig information om vad jag åt till frukost och hade i tankarna just då. Precis som alla andra tänker jag. 

Instagram kom och jag hakade på. Att lägga ut en bild med fotofilter var ju så sjukt kul!

Sen började jag inte lägga ut lika mycket information längre. Jag började begränsa vilka bilder jag skickade ut för allmän beskådning. Började dela nyhetsartiklar och andra personers inlägg istället. Också. Precis som alla andra. 

Vårt beteende på nätet har den senare tiden förändrats, har du lagt märke till det? Som vid Melodifestivalen. Hur många gick ut på nån tidnings nätupplaga för att kolla vem som vann när John Blund kom förbi innan alla röster var räknade? Hur många gick istället ut på Facebook och direkt fick svar på den frågan? Jag är inget undantag. Det var till och med min kommentar innan jag i fjol gick o lade mig i mellanspelet. Äsch, jag kollar bara fejjan sen när jag vaknar... 

Men det roliga i kråksången är att även om vårt beteende har börjat att ändras så har inte användandet av sociala medier minskat. Det har till och med ökat. Och det tycker jag är så himla intressant. 

I stället för att lägga ut vad vi äter eller bilder på barnen så visar vi mer och mer våra åsikter. Politiska som mänskliga. Som en slags kollektiv nyhetsförmedling där varje person på din vänlista är journalist.

Häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar