fredag 18 november 2016

Förstår inte hur jag ska orka

Jag kan inte påstå att jag är helt insatt i allt det här med Kakan och Audi eller hennes för länge sedan "jag ber om ursäkt för"-tweets. Tänker inte heller påstå att jag är det. Men, det här drevet som pågår. Än en gång är det en kvinna som har uttalat sig, tagit ett uppdrag eller gjort något som en tydlig grupp av Sveriges befolkning inte tycker är rätt.

Och det är okej att tycka att vissa personer beter sig som idioter, jag menar jag tycker ju att de gör det. Det är okej. Det som inte är okej är att det sån fruktansvärd dubbelmoral.

- Jag kan inte vara med i en klubb där Kakan står för en del av reklamen, hon har ju uttalat sig hatiskt mot poliser!

För det första, hon har bett om ursäkt. Det är mer än vad vi kan säga om vissa politiker i riksdagen som också uttalat sig hatiskt mot personer med viss bakgrund, viss hudfärg, visst kön mellan benen och så vidare. Och de är förlåtna. Stort WTF där.

För det andra så hyllar vi andra som har gjort EXAKT samma sak. Senast igår läste jag en låttext från Thåström, Ebba Grön. "Det är sjukt att vara snut.... skjut en snut" sjunger de. Och HYLLAS för sina texter. Men Kakan hatar vi?

Förstår verkligen inte folk att de trycker ner kvinnor? Att det är just det här som kvinnohat handlar om, inte att en går runt och hatar alla kvinnor. Utan att lite i taget förminska och trycka ner kvinnor så att de inte ska kunna få ta samma plats som en man.

En kvinna som uttalar sig är skitjobbig men kommer samma kommentar från en man så ska den hyllas. Jag blir så trött, så ända in i själen-trött på det här. När ska det vända?

Jag har tre barn, tre snoppbärande barn, och jag är livrädd att trots våra försök i att visa allas lika värde så kan de likväl om några år sitta där bakom en betryggande skärm och ösa ur sig galla över sånt som inte behagar dem. För att de har den där "magiska" grejen mellan benen som gör att de automatiskt har rätten på sin sida.

När jag ser sånna här drev mot Zara Larsson, Kakan, Lady D eller nån av våra andra starka offentliga kvinnor blir jag så trött och jag vet inte hur jag ska orka. Hur ska jag som enskild person kunna göra någon skillnad?

Ta bara det här som ibland dyker upp på jobbet vid fikabordet, att pojkar är stökiga av naturen. Det är rena skitsnacket. Men det är så svårt att sitta där och lugnt försöka förklara fakta för medelsålders män och kvinnor. Känns som att jag är ensam i hela världen just då.

Varför kan inte fler se den här omöjliga dubbelmoralen som de håller på med? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar